Hari Ini :

Muhammad Photo Album.Ahlan ila Muhammad Fawwaz El-Afif Site

Sunday, August 12, 2007

LIDAH KELU KETIKA NAZAK ????????????


Sedang saya membuka lama-laman web yang ilmiah,lalu mata saya tertarik dengan artikel ini,mungkin atas dasar untuk berkongsi bersama dengan sahabat-sahabat,saya copy paste artikel ini ke dalam blog saya.


Fenomena berkata-kata ketika Azan,mungkin berlaku di kalangan kita,juga walaupun kita di kalangan orang yang belajar agama.Bercakap ketika azan ada para ulamak mengharuskan,tetapi ketika salam pengajian menuntut ilmu.Ketika saya belajar di peringkat menengah teringat saya seorang kakak senior menegur saya apabila saya tidur ketika azan.Katanya org yg tidur ketika azan nanti jenazahnya akan berat.Namun saya tak pasti mungkin wujudnya kesahihan berdasarkan dalil-dalil.Mungkin ada di kalangan sahabat yang ada dalil,untuk di kongsi bersama.


Ketika mengikuti kuliah jumaat di Alex, di dalam kuliah tersebut pentazkirah tersebut menyentuh bab azan,diatara kelebihan orang yg menghormati azan dia di muliakan kedudukanya.Itu diantara fadilat yg mungkin boleh kita dapat,namun yang pasti kalimah azan adalah kalimah kesaan,kalimah penyatuan dan paling penting kalimah itu kalimah yang menggungkan Allah Rabul alamin.


Bila tringat zaman sekolah rendah,cikgu-cikgu selalu pesan.apabila kamu memdengar nyanyian Lagu Negara Ku,maka kamu hendaklah berhenti tanda kamu menghormati negara kamu.Hatta kalau kamu lewat pun kamu mesti berhenti.Sekiranya kamu sedang memandu sekalipun kamu mesti berhenti...tanda seorang yang patriotik terhadap negaranya.Namun pernah kah kita sama-sama terfikir kenapa kita tidak jadi seorang hambanya yg patriotik terhadap Tuhan.

muhasabah buat diri sendiri,yang lemah yang tidak terlepas dari melakukan kesalahan.




Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.\


Diriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya.


Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri?Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dengan izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.


"Ya Allah!Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin, amin, amin. Yarobbal a'lamin.."

1 comment:

MOHAMAD FAIRUZ BIN TAMJIS said...

salam, ermm..memang kita di galakkan dan dianjurkan untuk menghormati azan..cuma kesilapan kita biasanya kita senyap membisu tanpa mengucapkan apa2..Maksud hadis nabi saw : jika kamu mendengar seruan azan maka sahutlah seruan muazzin seperti mana yang dilaungkannya..

Jadi bukan senyap ajer yer..perlu ada jawapan untuk setiap seruan..begitulah yang sebaiknya..wslm